Decyzja środowiskowa MOTOZBYT

Suwałki, dnia: 2 lipca 2008 r.

OSGK.VI-7624-25/DŚ/08

 

DECYZJA

o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia

 

Na podstawie art. 46a ust. 7 pkt 4, w związku z art. 46 ust. 1 i art. 56 ustawy z dnia
27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 – tekst jednolity) w związku z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określania rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 z 2004 r. z późniejszymi zmianami), po rozpatrzeniu wniosku Przedsiębiorstwa Usługowo-Handlowego Motoryzacji “MOTOZBYT” Sp. z o.o. w Ełku, ul. Suwalska 77 o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na zmianie sposobu użytkowania istniejącego pomieszczenia warsztatowego na potrzeby recyklingu pojazdów zlokalizowanego na działce o nr geod. 32713 w Suwałkach przy ul. Wojska Polskiego 98

 

orzekam

zgodę na realizację przedsięwzięcia

i określam następujące warunki środowiskowe jego wykonania

 

  1. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:

    1. Zmiana sposobu użytkowania istniejącego pomieszczenia warsztatowego na potrzeby

    recyklingu pojazdów zlokalizowanego na działce o nr geod. 32713 w Suwałkach przy ul.

    Wojska Polskiego 98.

2. Teren na którym usytuowane jest przedsięwzięcie jest objęty miejscowym planem

zagospodarowania przestrzennego, a przedsięwzięcie zgodne jest z jego ustaleniami.

3. Wnioskowane przedsięwzięcie położone jest poza obszarem Natura 2000 i nie oddziałuje

negatywnie na te obszary w odniesieniu do siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin

i zwierząt, dla których został utworzony.

4. Charakterystyka całego przedsięwzięcia stanowi załącznik do decyzji.

 

  1. Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:

 

1. Zabezpieczyć sprzęt budowlany przed wyciekiem substancji ropopochodnych i środowisko gruntowo-wodne przed przenikaniem zanieczyszczeń z terenu budowy.

2. Roboty budowlane i transportowe prowadzić dbając, aby materiały budowlane zawierające składniki lotne lub łatwo pylące były magazynowane w szczelnych pojemnikach na placu budowy.

3. Prowadzić prawidłową gospodarkę odpadami.

4. Powstające odpady z demontażu pojazdów gromadzić w sposób selektywny, w oznakowanych pojemnikach i wydzielonych miejscach na utwardzonej, nieprzepuszczalnej powierzchni. Opady niebezpieczne odrębnie, na utwardzonej, zadaszonej powierzchni.

5. Wyselekcjonowane odpady przekazywać do wykorzystania lub unieszkodliwiania przez specjalistyczne firmy, na podstawie zawartych z odbiorcami umów, zgodnie z wymogami przepisów z zakresu ochronie środowiska,

6. Stosować wyroby lakiernicze zawierające niewielkie ilości lotnych związków organicznych.

7. Dotrzymywać dopuszczalny poziom hałasu w porze dziennej (600 do 2200) – 50 dB i w porze nocnej (2200 do 600) - 40 dB.

8. Uszczelnić sektor przyjmowania i magazynowania pojazdów wycofanych z eksploatacji.

9. Wykonać na terenach utwardzonych placów manewrowych, parkingów i dróg dojazdowych wpusty deszczowe i podłączyć je do istniejącej sieci kanalizacji deszczowej poprzez osadnik i separator koalescencyjny.

10. Ścieki przemysłowe z hali demontażu pojazdów, z sektora przyjmowania pojazdów i myjni samochodowej oczyszczać w osadniku i separatorze ropopochodnych i kierować do miejskiej sieci kanalizacji sanitarnej.

11. Teren stacji demontażu ogrodzić przed dostępem osób postronnych.

12. Uciążliwość akustyczną ograniczyć do terenu należącego do inwestora.

 

III. Wymagania dotyczące ochrony środowiska, konieczne do uwzględnienia w projekcie

budowlanym:

 

1. Sektor przyjmowania pojazdów zlokalizować na utwardzonej, szczelnej powierzchni wyposażonej w system odprowadzania odcieków, kierowanych do separatora substancji ropopochodnych oraz wyposażyć w wagę, o skali ważenia do minimum 3,5 Mg.

2. Sektor magazynowania przyjętych pojazdów zlokalizować na utwardzonej, szczelnej powierzchni nie mniejszej niż 200 m2, z zachowaniem pola manewrowego i wyposażyć w system odprowadzania odcieków, kierowanych do separatora substancji ropopochodnych,

3. Sektor usuwania z pojazdów elementów i substancji niebezpiecznych, w tym płynów, zlokalizować w obiekcie budowlanym, posiadającym utwardzone, szczelne podłoże, wyposażone w system odprowadzania odcieków kierowanych do separatora substancji ropopochodnych, z zadaszeniem oraz ścianami bocznymi zabezpieczającymi przed czynnikami atmosferycznymi.

4. Sektor demontażu z pojazdów przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia oraz elementów, w tym odpadów nadających sie do odzysku lub recyklingu albo unieszkodliwienia, zlokalizować w obiekcie budowlanym.

5. Sektor magazynowania wymontowanych z pojazdów przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia oraz sektor magazynowania opadów niebezpiecznych zlokalizować na utwardzonej, zadaszonej powierzchni.

6. Halę demontażu wyposażyć w sieć kanalizacji zabezpieczającą przed możliwością przedostania się substancji ropopochodnych do urządzeń kanalizacyjnych.

7. Zaprojektować urządzenia wentylacyjne.

8. Zaprojektować nasadzenia zieleni izolacyjnej wzdłuż granic działki.

9. Prawidłowo wykonać i eksploatować wszystkie obiekty i urządzenia.

 

IV. Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych, w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii.

 

Nie dotyczy

V. Wymogi w zakresie ograniczania transgranicznego oddziaływania na środowisko.

 

Nie dotyczy

 

VI. W przypadku, o którym mowa w art. 135 ust. 1 ustawy – Prawo ochrony środowiska – stwierdzenie konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania:

Z przedłożonej dokumentacji nie wynika potrzeba utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.

UZASADNIENIE

 

Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe Motoryzacji “MOTOZBYT” Sp. z o.o. w Ełku, ul. Suwalska 77 dnia 13 marca 2008 r. wystąpiła do tut. Organu z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na zmianie sposobu użytkowania istniejącego pomieszczenia warsztatowego na potrzeby recyklingu pojazdów zlokalizowanego na działce o nr geod. 32713 w Suwałkach przy ul. Wojska Polskiego 98, załączając Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko oraz mapę ewidencyjną w skali 1: 1000.

Planowane zamierzenie inwestycyjne (stacje demontażu) wymienione jest w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określania rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 z 2004 r. z późniejszymi zmianami, §2 ust. 1, pkt. 39a), pojazdów jako przedsięwzięcie , które wymaga sporządzenia raportu.

W dniu 18 marca 2008r. Prezydent Miasta Suwałk wszczął postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia dla wnioskowanego przedsięwzięcia.

Przeprowadzona analiza materiału wykazała, że obszar objęty zakresem wniosku jest położony poza obszarem Natura 2000. Ze względu na znaczne oddalenie od tych obszarów, nie przewiduje się negatywnego oddziaływania inwestycji w stosunku do siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt, dla których ochrony został on wyznaczony.

Teren na którym usytuowane jest przedsięwzięcie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a przedsięwzięcie zgodne jest z jego ustaleniami.

Na podstawie art. 53 ustawy Prawo ochrony środowiska organ zapewnił możliwość udziału społeczeństwa w postępowaniu administracyjnym. W związku z powyższym na stronie Biuletynu Informacji Publicznej podał do publicznej wiadomości informację o wpłynięciu wniosku do Urzędu Miejskiego w Suwałkach oraz o przedłożeniu Raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Ww. informacje wywieszone zostały na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miejskiego w Suwałkach.

Dnia 18 kwietnia 2008 r. organ wystąpił do Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Białymstoku oraz do Marszałka Województwa Podlaskiego z prośbą o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia.

Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Białymstoku postanowieniem Nr 139/P-I/NZ/2008 z dnia 5 czerwca 2008 r., w związku z faktem, że planowaną budowę zaprojektowano tak, aby nie zagrażała życiu i zdrowiu ludzi, uzgodnił warunki realizacji ww. przedsięwzięcia. Marszałek Województwa Podlaskiego postanowieniem nr DIS.V.7672-1-15/08 z dnia 20 czerwca 2008 r. również uzgodnił realizację przedsięwzięcia określając warunki, które zostały uwzględnione w niniejszej decyzji.

W toku prowadzonego postępowania administracyjnego określono warunki realizacji oraz eksploatacji przedsięwzięcia, zapewniające ochronę środowiska. Stwierdzono, iż należy m.in. prowadzić prawidłową gospodarkę odpadami, wytwarzane odpady magazynować selektywnie w wydzielonych i oznakowanych miejscach, a odpady niebezpieczne przekazywać do utylizacji i unieszkodliwiania. Dotrzymywać dopuszczalny poziom hałasu w porze dziennej (600 do 2200) – 50 dB i w porze nocnej (2200 do 600) - 40 dB.

Ponadto inwestor został zobowiązany m.in. do zaprojektowania poszczególnych sektorów na utwardzonych, szczelnych powierzchniach ujętych w system odprowadzania odcieków kierowanych do separatora substancji ropopochodnych, zlokalizowania sektora usuwania z pojazdów elementów i substancji niebezpiecznych i sektora demontażu odpadów nadających się do recyklingu w zadaszonych obiektach budowlanych, ujęcia w system kanalizacji wód opadowych i roztopowych z oczyszczeniem ich w separatorze substancji ropopochodnych.

Po zakończeniu prac budowlanych teren stacji demontażu ogrodzić przed dostępem osób postronnych oraz otoczyć pasem zieleni izolacyjnej.

Nie stwierdzono konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania i nie określono wymogów w zakresie ograniczania transgranicznego oddziaływania na środowisko, ponieważ oddziaływanie transgraniczne nie dotyczy tego przedsięwzięcia.

W ocenie organu planowane przedsięwzięcie, po zastosowaniu określonych w niniejszej decyzji warunków minimalizujących, nie będzie w istotny sposób wpływało na stan środowiska przyrodniczego i oddziaływać negatywnie na zdrowie człowieka, w rozumieniu standardów jakości środowiska, zarówno na etapie realizacji, jak i eksploatacji.

W trakcie postępowania nie wpłynęły wnioski i uwagi zarówno od stron postępowania jak i od społeczeństwa.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz mając na względzie spełnienie wymogów w zakresie ochrony środowiska, orzeczono jak w sentencji.

Dane o niniejszej decyzji zostaną włączone do publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie na podstawie art. 19 w/w Ustawy Prawo ochrony środowiska.

POUCZENIE

  1. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzję, o której mowa w art. 46 ust. 4 pkt 2-9 ustawy Prawo ochrony środowiska – art. 56 ust. 9.

  2. Do zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stosuje się odpowiednio przepisy o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – art. 56 a.

  3. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 46 ust. 4; wniosek winien być złożony nie później, niż przed upływem 4 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna – art. 46 ust. 4b.

  4. Od niniejszej decyzji służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego
    w Suwałkach, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Suwałk, w terminie 14 dni o daty jej doręczenia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Otrzymują

1. Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe Motoryzacji "MOTOZBYT" Sp. z o.o.

19-300 Ełk, ul. Suwalska 77

2. Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe Motoryzacji "MOTOZBYT" Sp. z o.o.

16-400 Suwałki, ul. Wojska Polskiego 98

3. Wydział Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Rolnictwa Urzędu Miejskiego

w Suwałkach, ul. Mickiewicza 1, 16-400 Suwałki

4. PKS w Suwałkach S.A.

Suwałki, ul. Wojska Polskiego 100

5. Gabrel Krystyna

Suwałki, ul. Kasztanowa 10 m 28

6. Pozostałe strony zgodnie z rozdzielnikiem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Paszkiewicz Katarzyna

Augustów, ul. Rajgrodzka 40A

 

 

6. Paszkiewicz Tomasz Waldemar

Augustów, ul. Rajgrodzka 40A

7. Romańczuk Henryk

Suwałki, ul. Kościuszki 47 m 1

8. Romańczuk Eugenia

Suwałki, ul. Kościuszki 47 m 1

9. Gabrel Bernard

Suwałki, ul. Kasztanowa 10 m 28

10. Gabrel Krystyna

Suwałki, ul. Kasztanowa 10 m 28

11. a/a

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik

do decyzji nr OSGK.VI.7624-25/DŚ/08 z dnia 2 lipca 2008 r.

 

 

CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

1. Rodzaj, skala i usytuowanie przedsięwzięcia:

 

Planowane przedsięwzięcie będzie polegało na zmianie sposobu użytkowania istniejącego pomieszczenia warsztatowego na potrzeby recyklingu pojazdów zlokalizowanego na działce o nr geod. 32713 w Suwałkach przy ul. Wojska Polskiego 98.

Ww. inwestycja objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Uchwała Nr XVIII/147/07 Rady Miejskiej w Suwałkach z dnia 28 listopada 2007 r. Zgodnie z ww. planem na terenie oznaczonym symbolem 5U możliwa jest lokalizacja stacji demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Łączna powierzchnia zajmowanej nieruchomości wynosi 2,28 ha.

W ramach przedmiotowego przedsięwzięcia planuje się uszczelnienie terenu o powierzchni ok. 300 m2 i budowę wagi o skali ważenia do minimum 3,5 Mg z przeznaczeniem na sektor przyjmowania i magazynowania pojazdów wycofanych z eksploatacji i wyposażenie terenu w system odprowadzania ścieków z tego terenu do sieci kanalizacji sanitarnej po wcześniejszym oczyszczeniu w osadniku i separatorze substancji ropopochodnych.

Na terenie istniejącej hali “warsztatu naprawy nadwozi”wyznaczony zostanie sektor usuwania z pojazdów elementów i substancji niebezpiecznych w tym płynów oraz pozostałego wyposażenia i części w tym nadających się do ponownego użycia oraz odpadów przeznaczonych do odzysku, recyklingu lub unieszkodliwienia. Przewiduje się przeznaczenie do tego celu powierzchni o wymiarach 25 m x 20 m. Pomieszczenie to zostanie wyposażone w stanowiska do:

  • usuwania elementów i substancji niebezpiecznych gdzie znajdować się będzie urządzenie do usuwania paliw i płynów eksploatacyjnych z pojazdów,

  • demontażu części materiałów. Sektor ten będzie wyposażony w podnośnik samochodowy, obrotnice samochodów, urządzenie do wyciągania silników, urządzenie do wycinania szyb, urządzenie do demontażu kół, nożyce hydrauliczne, szlifierki kątowe, spawarkę elektryczną, klucze pneumatyczne z nasadkami, klucze nasadowe, urządzenia niezbędne do pracy urządzeń bezpośrednio używanych do demontażu oraz pojemniki selektywnej zbiórki odpadów,

  • oznakowane pojemniki na usunięte odpadowe oleje silnikowe, przekładniowe i inne,

  • pojemnik na akumulatory

  • pojemnik na zbiorniki z gazem

  • pojemnik na usunięte z układów klimatyzacyjnych substancje zubażające warstwę ozonową

  • pojemnik na układy klimatyzacyjne

  • pojemnik na katalizatory spalin

  • pojemnik na filtry oleju

  • pojemnik na materiały zawierające materiały wybuchowe

  • pojemnik na materiały zawierające rtęć

  • pojemnik na wymontowane kondensatory spełniające wymagania dla pomieszczenia substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska

  • pojemnik na szyby hartowane

  • pojemnik na szyby klejone

  • pojemnik na przedmioty wyposażenia i części zawierające metale nieżelazne.

    Ponadto przygotowany zostanie teren o wymiarach 18m x 16m do magazynowania odpadów pochodzących z demontażu pojazdów.

    Istniejąca sieć kanalizacji deszczowej, odprowadzająca wody opadowe i roztopowe do ziemi, wyposażona zostanie w separator substancji ropopochodnych. Zamontowany zostanie separator substancji ropopochodnych przed wprowadzeniem ścieków z hali demontażu do urządzeń kanalizacji sanitarnej. Przygotowane zostaną miejsca do ustawienia pojemników do selektywnego magazynowania różnego rodzaju odpadów usuniętych z pojazdów. Teren stacji demontażu zostanie ogrodzony przed dostępem osób postronnych.

 

Wody opadowe i roztopowe z terenu utwardzanych powierzchni placów manewrowych i dróg dojazdowych odprowadzane będą po oczyszczeniu do sieci kanalizacji deszczowej.

Przewiduje się, że łączne zużycie wody wynosić będzie ok. 1400 m3/rok.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Udostępniający: Dariusz Przybysz - Naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Suwałkach

Wytwarzający/odpowiadający: Radosław Renda

Wprowadzający: Radosław Renda

Data wprowadzenia: 2008-07-17

Data modyfikacji: 2008-07-17

Opublikował: Radosław Renda

Data publikacji: 2008-07-17