Ogłoszenie Prezydenta Miasta Suwałk o drugim naborze wstępnych wniosków do dofinansowania z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków

Ogłoszenie Prezydenta Miasta Suwałk

o drugim naborze wstępnych wniosków do  dofinansowania z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków

W związku z ogłoszeniem drugiego naboru wniosków o dofinansowanie w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków, Miasto Suwałki ogłasza nabór wniosków do zgłoszenia do dofinansowania w formie dotacji z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków

 I. Rodzaj zadań planowanych do dofinansowania

     Zgodnie z założeniami Rządowego Programu Odbudowy Zabytków, Miasto Suwałki może wnioskować o udzielenie dofinansowania, które zostanie przeznaczone na pokrycie wydatków związanych z udzieleniem przez Miasto dotacji, o której mowa w art. 81 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, na nakłady konieczne, określone w art. 77 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami tj. na wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, o którym mowa w art. 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami lub znajdującym się w ewidencji zabytków wskazanej w art. 22 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Ogłoszony nabór stanowić będzie podstawę do wyłonienia zadań, które Miasto Suwałki, po ich pozytywnej weryfikacji, zgłosi do dofinansowania w ramach ogłoszonego Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.

W ramach konkursu do Rządowego Programu Odbudowy Zabytków Miasto Suwałki decyduje o ilości złożonych wniosków o udzielenie dotacji na podstawie listy przedstawionej przez Komisję do opiniowania wstępnych wniosków o przyznanie dotacji w ramach  Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.

W przypadku otrzymania przez Miasto dofinansowania w ramach w/w Programu na realizację konkretnego zadania z Wnioskodawcą tego zadania zostanie podpisana umowa o udzielenie dotacji.

II. Dotacja będzie przysługiwała osobom fizycznym lub jednostkom niezaliczonym do sektora finansów publicznych, posiadającym tytuł prawny do zabytku.

III. Dotacja może zostać przyznana na nakłady konieczne, określone w art. 77 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami w szczególności:

  • sporządzenie ekspertyz technicznych i konserwatorskich;
  • przeprowadzenie badań konserwatorskich lub architektonicznych;
  • wykonanie dokumentacji konserwatorskiej;
  • opracowanie programu prac konserwatorskich i restauratorskich;
  • wykonanie projektu budowlanego zgodnie z przepisami Prawa budowlanego;
  • sporządzenie projektu odtworzenia kompozycji wnętrz;
  • zabezpieczenie, zachowanie i utrwalenie substancji zabytku;
  • stabilizację konstrukcyjną części składowych zabytku lub ich odtworzenie w zakresie niezbędnym dla zachowania tego zabytku;
  • odnowienie lub uzupełnienie tynków i okładzin architektonicznych albo ich całkowite odtworzenie, z uwzględnieniem charakterystycznej dla tego zabytku kolorystyki;
  • odtworzenie zniszczonej przynależności zabytku, jeżeli odtworzenie to nie przekracza 50 % oryginalnej substancji tej przynależności;
  • odnowienie lub całkowite odtworzenie okien, w tym ościeżnic i okiennic, zewnętrznych odrzwi i drzwi, więźby dachowej, pokrycia dachowego, rynien i rur spustowych;
  • modernizację instalacji elektrycznej w zabytkach drewnianych lub w zabytkach, które posiadają oryginalne, wykonane z drewna części składowe i przynależności;
  • wykonanie izolacji przeciwwilgociowej;
  • uzupełnianie narysów ziemnych dzieł architektury obronnej oraz zabytków archeologicznych nieruchomych o własnych formach krajobrazowych;
  • działania zmierzające do wyeksponowania istniejących, oryginalnych elementów zabytkowego układu parku lub ogrodu;
  • zakup materiałów konserwatorskich i budowlanych, niezbędnych do wykonania prac i robót przy zabytku wpisanym do rejestru, o których mowa w pkt 7-15;
  • zakup i montaż instalacji przeciwwłamaniowej oraz przeciwpożarowej i odgromowej.

IV. Zasady składania wstępnych wniosków do dofinansowania:

  • wnioski należy składać do Urzędu Miejskiego w Suwałkach, ul. Mickiewicza 1;
  • do złożenia wniosku służy formularz, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia;
  • wnioskodawca może złożyć wniosek o dofinansowanie w jednej z trzech kategorii:
    1. do 150 000 złotych,
    2. do 500 000 złotych,
    3. do 3 500 000 złotych.

Wypełnione formularze wniosków składa się:

- osobiście w Urzędzie Miejskim w Suwałkach, ul. Mickiewicza 1

  • Formularze wniosków składa się w terminie  od 31  lipca 2023 r. do dnia  3 sierpnia 2023 r. do godz. 1530. O zachowaniu terminu decyduje data złożenia wniosku bezpośrednio
    w Urzędzie Miejskim w Suwałkach ul. Mickiewicza 1 w Kancelarii Ogólnej.
  • Wniosek powinien być wypełniony czytelnym pismem lub na komputerze.
  • Wniosek musi być podpisany przez osobę/osoby, która/e zgodnie z postanowieniami statutu lub innego aktu jest/są uprawniona/e do reprezentowania podmiotu i zaciągania w jego imieniu zobowiązań finansowych oraz zawierania umów.
  • Do wniosku należy dołączyć:  

- wpis do rejestru zabytków, o którym mowa w art. 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r.
o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami lub znajdującym się w ewidencji zabytków wskazanej w art. 22 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

-  dokument potwierdzający posiadanie przez wnioskodawcę tytułu prawnego do zabytku oraz zgoda współwłaścicieli lub współużytkowników wieczystych nieruchomości gruntowej, na której znajduje się zabytek, na przeprowadzenie prac objętych wnioskiem.

V. Zasady wyboru wniosków

  • Wyboru wniosków dokonuje Komisja powołana przez Prezydenta Miasta Suwałki uwzględniając następujące kryteria:
  1. a) walory zabytkowe i architektoniczne obiektu,
  2. b) znaczenie planowanych prac dla stanu obiektu oraz dla wizerunku miasta,
  3. c) udokumentowana dotychczasowa dbałość wnioskodawcy o zabytek.

Wyżej wymienione kryteria są zgodne z zasadami udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru, znajdujących się na terenie Miasta Suwałki realizowanymi  na podstawie Uchwały nr XXXI/378/2017 Rady Miejskiej w Suwałkach z dnia 29 marca 2017 roku (tj. Dz. U. Woj. Podlaskiego z dnia 20.12.2019r. poz. 6270).

  • Od rozstrzygnięcia naboru nie przysługuje odwołanie.
  • Złożenie wniosku nie jest równoznaczne z przyznaniem dotacji.
  • Prezydent Miasta Suwałki może odmówić Wnioskodawcy wyłonionemu w naborze przyznania dotacji i podpisania umowy, w przypadku nieuzyskania przez Miasto Suwałki dofinansowania w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.

VI. Warunki podpisania umowy o dotację

  • Udzielenie dotacji nastąpi na podstawie umowy o udzielenie dotacji podpisanej pomiędzy Wnioskodawcą a Miastem Suwałki.
  • Warunkiem podpisania z wnioskodawcą umowy o dotację będzie uzyskanie przez Miasto Suwałki wstępnej promesy w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
  • Szczegółowe i ostateczne warunki realizacji, finansowania i rozliczania zadania będzie regulowała umowa zawarta pomiędzy Wnioskodawcą, a Miastem Suwałki.

 VII. Termin i warunki realizacji zadania

  • Podpisanie umowy z Wykonawcą zadania powinno nastąpić w ciągu 12 miesięcy od dnia otrzymania przez Miasto Suwałki promesy wstępnej na realizację zadania,
    z zastrzeżeniem, że szczegółowe terminy realizacji zadania określone zostaną w umowie
    o dotację.
  • Zadanie powinno być zrealizowane z zasadami określonymi w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.

https://www.bgk.pl/programy-i-fundusze/programy/rzadowy-program-odbudowy-zabytkow-edycja-druga/

 

  • Wnioskodawca zobowiązany jest do poniesienia wkładu własnego w ramach zadania, który wynosi 2% całkowitych wydatków objętych promesą wstępną oraz wszelkich innych wydatków niezbędnych do prawidłowej realizacji zadania zgodnie z wymogami programu.
  • Wnioskodawca zobowiązany będzie do przeprowadzenia postępowania zakupowego.
  • Dofinansowanie może być przekazane wyłącznie na realizację zadań inwestycyjnych, dla których na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie, nie ogłoszono postępowania zakupowego w celu ustalenia wykonawcy.
  • W przypadku, gdy wartość ostateczna zadania inwestycyjnego objętego dofinansowaniem ustalona po przeprowadzonym postępowaniu zakupowym będzie wyższa niż jej wartość założona we wniosku o dofinansowanie, Wnioskodawca zobowiązany jest do pokrycia różnicy pomiędzy wartością przewidywaną a oferowaną, zwiększając tym samym udział własny sfinansowany w ramach zadania inwestycyjnego.
  • W przypadku gdy wnioskodawcą jest współwłaściciel, dzierżawca lub jednostka organizacyjna, na rzecz której ustanowiony jest trwały zarząd, należy dostarczyć zgodę właściciela (współwłaścicieli) zabytku lub użytkownika wieczystego nieruchomości na przeprowadzenie prac objętych wnioskiem.
  • W przypadku gdy wnioskodawcą jest wspólnota mieszkaniowa, należy dostarczyć uchwałę współwłaścicieli zabytku nieruchomego o upoważnieniu zarządu do złożenia oświadczenia woli w zakresie zawarcia z Miastem Suwałki umowy na udzielenie dotacji.
  • W przypadku gdy wnioskodawcą jest przedsiębiorca w rozumieniu przepisów Unii Europejskiej, przed podpisaniem umowy o dofinansowanie należy dostarczyć informację
    o pomocy de minimis otrzymanej przed dniem złożenia wniosku, sporządzona wg zasad określonych w art. 37 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 743 ze zm.).
  • W przypadku, gdy dotacja stanowi pomoc de minimis, uzyskanie tej pomocy będzie wymagało dodatkowego przedłożenia:

- wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, jakie podmiot otrzymał w roku podatkowym, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;

- wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie i w rybołówstwie, jakie podmiot otrzymał w roku podatkowym, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis w rolnictwie i w rybołówstwie otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;

- informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, dotyczących w szczególności

podmiotu i prowadzonej przez niego działalności, oraz w zakresie pozostałych informacji -

zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 roku w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U z 2010 r. Nr 53 poz. 311 z późn. zm.).

  • W przypadku gdy wnioskodawcą jest osoba prawna, należy dostarczyć dokument potwierdzający sposób reprezentacji wnioskodawcy.

VIII. Rozstrzygnięcie naboru wniosków

Informacja o przyjęciu wniosku i zgłoszeniu go do dofinansowania zostanie przekazana na adres wskazany we wniosku oraz na stronie Urzędu Miejskiego w Suwałkach www.um.suwalki.pl .

IX. Postanowienia końcowe

  • Dodatkowych informacji na temat naboru udziela: Magdalena Czeszkiewicz, kontakt: 87 562 81 29, e-mail: mczeszkiewicz@um.suwalki.pl.
  • Wnioski o dofinansowanie złożone po dniu 03.08.2023r. nie będą rozpatrywane.
  • Szczegółowe zasady naboru oraz realizacji i finansowania inwestycji ze środków Rządowego Programu Odbudowy Zabytków znajdują się pod adresem:

https://www.bgk.pl/programy-i-fundusze/programy/rzadowy-program-odbudowy-zabytkow-edycja-druga/

 

W załączeniu:

Formularz  wniosku (Word)

Udostępniający: Urząd Miejski w Suwałkach

Wytwarzający/odpowiadający: Marcin Bonisławski - Naczelnik Wydziału Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych

Data wytworzenia: 2023-07-31

Wprowadzający: Adam Tyczkowski

Data modyfikacji: 2023-07-31

Opublikował: Adam Tyczkowski

Data publikacji: 2023-07-31