Pozwolenie na budowę
1. Zgodność projektu z ustaleniami miejscowego plany zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu, a także wymaganiami ochrony środowiska, w szczególności określonymi w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.
2. Zgodność projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami, w tym techniczno - budowlanymi.
3. Kompletność projektu budowlanego i posiadanie wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń.
4. Wykonanie - w przypadku obowiązku sprawdzenia projektu, o którym mowa w art. 20 ust. 2, także sprawdzenie projektu - przez osobę posiadającą wymagane uprawnienia budowlane i legitymująca się aktualnym na dzień opracowania projektu - lub jego sprawdzenia - zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7.
W razie stwierdzenia naruszeń, w w/w zakresie, organ nakłada postanowieniem obowiązek usunięcia wskazanych nieprawidłowości, określając termin ich usunięcia, a po jego bezskutecznym upływie wydaje decyzję o odmowie udzielenia pozwolenia na budowę.
Termin składania dokumentów
zależny od indywidualnej potrzeby inwestora
Ważność decyzji
Obowiązuje przez okres: 3 lata
Opłata skarbowa (nie dotyczy budownictwa mieszkaniowego, jednostek budżetowych i samorządu terytorialnego):
- opłata skarbowa za pozwolenie na budowę budynku przeznaczonego na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza i leśna: 1 zł za każdy m2 powierzchni użytkowej, nie więcej niż 539 zł
- opłata skarbowa za pozwolenie na budowę budynku służącego celom gospodarczym w gospodarstwie rolnym: 14 zł
- opłata skarbowa za pozwolenie na budowę innego budynku: 48 zł
- opłata skarbowa za pozwolenie na budowę studni oraz urządzeń do usuwania nieczystości stałych i ścieków: 20 zł
- opłata skarbowa za pozwolenie na budowę budowli związanych z produkcją rolną: 112 zł
- opłata skarbowa za pozwolenie na budowę sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, gazowych, cieplnych oraz dróg z wyjątkiem dróg dojazdowych, dojść do budynków i zjazdów z drogi - o długości powyżej 1 kilometra: 2143 zł
- opłata skarbowa za pozwolenie na budowę sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, gazowych, cieplnych oraz dróg - o długości do 1 kilometra: 105 zł
- opłata skarbowa za pozwolenie na budowę innych budowli: 155 zł
- opłata skarbowa za pozwolenie na budowę urządzeń budowlanych związanych z obiektem budowlanym: 91 zł
W przypadku wydania pozwolenia na budowę budynku o funkcji mieszanej, przy obliczaniu opłaty skarbowej nie uwzględnia się powierzchni mieszkalnej tego budynku. W przypadku wydawania pozwolenia na budowę obejmującego więcej niż jeden obiekt budowlany wymieniony wyżej, opłatę skarbową pobiera się od każdego obiektu odrębnie.
- opłata skarbowa za pozwolenie na przebudowę i remont obiektu budowlanego oraz na wznowienie robót budowlanych: 50% stawek określonych wyżej.
Z opłaty skarbowej zwolnione są:
1) pozwolenia na budowę lub remont obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych wskutek działalności spowodowanej ruchem zakładu górniczego i klęsk żywiołowych
2) pozwolenie na budowę budynków przeznaczonych na cele naukowe, socjalne i kulturalne
3) pozwolenie na remont obiektów budowlanych wpisanych do rejestru zabytków
- opłata skarbowa za dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpis, wypis lub uwierzytelniona kopia - od każdego pełnomocnictwa (prokury): 17 PLN
Urząd, w którym realizowana będzie sprawa
Urząd Miejski w Suwałkach
Wydział Architektury i Gospodarki Przestrzennej
Adres: ul. Adama Mickiewicza 1, 16-400 Suwałki
Telefon 87 5628138,87 5628181
Miejsce przyjmowania dokumentów
I piętro, pokój nr 138, 140
Godziny przyjmowania dokumentów
Poniedziałek 08:00 - 16:00
Wtorek 07:30 - 15:30
Środa 07:30 - 15:30
Czwartek 07:30 - 15:30
Piątek 07:30 - 15:30
Sobota Nieczynne
Niedziela Nieczynne
Poniżej udostępnione zostały dokumenty, które można pobrać, wydrukować a następnie wypełnić w wersji papierowej i złożyć w siedzibie Urzędu.
Wypełnione dokumenty można wysłać jako załączniki do pisma ogólnego do urzędu dostępnego w ePAUP