Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości

W celu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności użytkownik wieczysty składa wniosek do którego dołącza dokumenty potwierdzające nabycie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości.
Do wniosku należy dołączyć kserokopię dokumentu potwierdzającego prawo rzeczowe do nieruchomości oraz opłatę skarbową w wysokości 10 zł

Efekt załatwienia sprawy

Decyzja administracyjna
Warunkiem wszczęcia sprawy jest złożenie wniosku

Zgodnie z art. 7a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, wniosek może zostać złożony organowi do dnia 21 grudnia 2025 r.

Kogo dotyczy
Osoba fizyczna i osoba prawna

Czas realizacji
1 miesiąc od momentu zgromadzenia wszystkich niezbędnych dokumentów i opinii

Wymagane dokumenty
  • wniosek o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności
  • dokumenty potwierdzające uprawnienia użytkownika wieczystego lub jego następcy prawnego do nieodpłatnego przekształcenia zgodnie z art. 5 pkt 1 cytowanej wyżej ustawy;
  • Wniosek można złożyć:
    - listownie
    - osobiście
    - drogą elektroniczną po podpisaniu certyfikatem kwalifikowanym lub profilem zaufanym

Opłaty
Opłata skarbowa 10,00 PLN

Opłata z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Wysokość opłaty ustalona w decyzji.


Numer konta
22124052111111000049219744
Tytuł płatności
opłata skarbowa za wydanie decyzji

Tryb odwoławczy
Odwołanie od decyzji przysługuje w ciągu 14 dni od daty otrzymania w/w decyzji za pośrednictwem Prezydenta Miasta do:
1. Samorządowego Kolegium Odwoławczego – w przypadku nieruchomości stanowiących własność Miasta,
2. Wojewody Podlaskiego - w przypadku nieruchomości będących własnością Skarbu Państwa

Podstawy prawne
  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (t.j. z 2024 r. poz. 900)

Urząd, w którym realizowana będzie sprawa

Urząd Miejski w Suwałkach
Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami
Adres: ul. Adama Mickiewicza 1, 16-400 Suwałki
Telefon: 87 5628038, 87 5628037

Miejsce przyjmowania dokumentów:
Biuro podawcze w holu Urzędu

Godziny przyjmowania dokumentów
Poniedziałek 08:00  -  16:00
Wtorek 07:30  -  15:30
Środa 07:30  -  15:30
Czwartek 07:30  -  15:30
Piątek 07:30  -  15:30
Sobota Nieczynne
Niedziela Nieczynne


Wypełnione dokumenty można wysłać jako załączniki do pisma ogólnego do urzędu dostępnego w ePAUP

Udostępniający: Urząd Miejski w Suwałkach

Wytwarzający/odpowiadający: Prezydent Miasta Suwałk

Data wytworzenia: 2021-05-13

Wprowadzający: Marcin Bizoń

Data modyfikacji: 2025-01-08

Opublikował: Marcin Bizoń

Data publikacji: 2021-05-13