Złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego
Do złożenia wniosku wymagane jest okazanie dowodu osobistego.
Organ gminy nie może potwierdzić tożsamości osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego na podstawie dokumentu mObywatel.
Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz. U. z 2023 r. poz. 1234)
- Osoba obowiązana do posiadania dowodu osobistego może złożyć wniosek o jego wydanie nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin.
- Wniosek składa osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych. Wniosek składa się osobiście na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej wypełnionym przez organ gminy na podstawie danych podanych przez wnioskodawcę i danych pobranych z rejestru PESEL, podpisanym przez wnioskodawcę za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego. Tożsamość i obywatelstwo osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, organ gminy potwierdza na podstawie ważnego dowodu osobistego lub ważnego paszportu lub na podstawie innego dokumentu zawierającego fotografię.
- W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wniosek składa rodzic, opiekun lub kurator. Złożenie w siedzibie organu gminy wniosku o wydanie dowodu osobistego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga jej obecności przy składaniu wniosku; wyjątek stanowią osoby, które nie ukończyły 5 roku życia.
- Wnioskodawca może złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego, niezawierający odwzorowania własnoręcznego podpisu oraz odcisków palców przy użyciu usługi elektronicznej mObywatel.gov.pl.
https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-dowod-osobisty
Uwaga
Osoba powyżej 12 roku życia zobowiązana jest w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku zgłosić się do organu gminy, w której złożyła wniosek, w celu złożenia i odwzorowania podpisu oraz odcisków palców. Jeśli minie termin 30 dni - wniosek pozostawia się bez rozpoznania.
W przypadku wniosku o wydanie dowodu osobistego dla osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność wraz z osobą ubiegającą się o wydanie dowodu osobistego musi zgłosić się wnioskodawca.
5. W przypadku niemożności złożenia wniosku w siedzibie organu gminy spowodowanej chorobą lub niepełnosprawnością wnioskodawca powiadamia organ gminy w celu przyjęcia wniosku w miejscu pobytu tej osoby po uprzednim umówieniu się na konkretny termin. Odbioru dowodu złożonego w tym trybie może dokonać pełnomocnik składający pełnomocnictwo szczególne do dokonania jego odbioru.
6. Do wniosku załącza się 1 kolorową fotografię o wymiarach 35x45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazującą wyraźnie brwi, oczy - zwłaszcza źrenice, przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nie przesłoniętymi włosami z naturalnym wyrazem twarzy z zamkniętymi ustami bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami i odzwierciedlającą w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości wizerunek twarzy osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego.
Do wniosku składanego za pomocą usługi elektronicznej, załącza się plik zawierający fotografię o rozdzielczości co najmniej 492x633 piksele (szerokość x wysokość) i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB.
Fotografia powinna zostać wykonana na papierze fotograficznym, nie wcześniej niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku.
www.gov.pl - zdjęcie do dowodu
Kogo dotyczy
Osoby fizyczne
Czas realizacji
30 dni od daty złożenia wniosku, w przypadku złożenia wniosku przy użyciu usługi elektronicznej termin ten jest liczony o dnia zgłoszenia się wnioskodawcy do organu gminy.
Opłaty
Brak
Nazwa urzędu: Urząd Miejski w Suwałkach
Wydział Spraw Obywatelskich
Adres: ul. Adama Mickiewicza 1, 16-400 Suwałki
Telefon: 87 562 80 23, 87 562 80 21
Miejsce przyjmowania dokumentów:
parter, pokój nr 23
Godziny przyjmowania dokumentów:
Poniedziałek 08:00 - 15:30
Wtorek 07:30 - 15:00
Środa 07:30 - 15:00
Czwartek 07:30 - 15:00
Piątek 07:30 - 15:00
Sobota - nieczynne
Niedziela - nieczynne