Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego oraz zgłoszenie podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych
- Utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego zgłasza się niezwłocznie organowi dowolnej gminy.
- Utratę lub uszkodzenie zgłasza się osobiście lub przez pełnomocnika składającego pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia.
- Posiadacz dowodu przebywający poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgłoszenia dokonuje dowolnemu konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej.
- Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych dokonuje rodzic, opiekun lub kurator.
- Zgłoszenia kradzieży dowodu osobistego na policji skutkowało będzie unieważnieniem dowodu w Rejestrze Dowodów Osobistych – zaświadczenie o utracie będzie można uzyskać na wniosek w organie gminy za opłatą skarbową 17 zł.
- Do zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego, które jest składane przez pełnomocnika na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej załącza się:
- pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia sporządzone na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym przez wnioskodawcę kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, albo
- odwzorowanie cyfrowe pełnomocnictwa szczególnego do dokonania zgłoszenia opatrzone przez pełnomocnika kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
- Do zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego załącza się uszkodzony dowód osobisty, a jeżeli jego zgłoszenie nastąpiło na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, konsulowi albo za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, uszkodzony dowód osobisty przekazuje się pocztą albo osobiście wystawcy dowodu osobistego.
- Zgłoszenie podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych zgłasza się niezwłocznie organowi dowolnej gminy.
- Do zgłoszenia podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych, składanego przez pełnomocnika na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej załącza się:
- pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia sporządzone na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym przez wnioskodawcę kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, albo
- odwzorowanie cyfrowe pełnomocnictwa szczególnego do dokonania zgłoszenia opatrzone przez pełnomocnika kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Do zgłoszenia można załączyć dokument uprawdopodobniający podejrzenie nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych.
W przypadku unieważnienia dowodu osobistego na skutek zgłoszenia utraty dowodu osobistego lub zgłoszenia podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych następuje zastrzeżenie numeru PESEL z urzędu w Rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL.
W każdym czasie istnieje możliwość cofnięcia zastrzeżenia na wniosek w dowolnym urzędzie gminy lub elektronicznie.
https://www.gov.pl/web/gov/zastrzez-swoj-numer-pesel-lub-cofnij-zastrzezenie
Nazwa urzędu: Urząd Miejski w Suwałkach
Wydział Spraw Obywatelskich
Adres: ul. Adama Mickiewicza 1, 16-400 Suwałki
Telefon: 87 562 80 23, 87 562 80 21
Miejsce przyjmowania dokumentów:
parter, pokój nr 23
Godziny przyjmowania dokumentów:
Poniedziałek 08:00 - 15:30
Wtorek 07:30 - 15:00
Środa 07:30 - 15:00
Czwartek 07:30 - 15:00
Piątek 07:30 - 15:00
Sobota - nieczynne
Niedziela - nieczynne
Załatwienie sprawy przez internet i przydatne linki
Sprawę można załatwić przez internet. Wymagany jest do tego profil zaufany. Szczegóły na stronie gov.pl, link poniżej.
Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia swojego dowodu osobistego przez stronę gov.pl
Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego dziecka lub innej osoby przez stronę gov.pl