Odbiór dowodu osobistego

Dowód osobisty odbiera:

• osobiście posiadacz dowodu osobistego,

• rodzic albo opiekun osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych, a dowód osobisty osoby posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, rodzic albo kurator. Dowód osobisty może również odebrać rodzic, który nie składał wniosku o wydanie dowodu osobistego,

• Pełnomocnik składający pełnomocnictwo szczególne jeżeli przyjęcie wniosku o wydanie dowodu osobistego nastąpiło w miejscu pobytu posiadacza dokumentu lub gdy po złożeniu wniosku o wydanie dowodu nastąpiły okoliczności uniemożliwiające osobisty odbiór dokumentu (choroba, niepełnosprawność, inna niedająca się pokonać przeszkoda, która powstała po dniu złożenia wniosku),

 osobiście posiadacz dowodu osobistego, w miejscu jego pobytu w przypadku gdy nie może osobiście odebrać dowodu osobistego z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody i wyrazi wolę ustalenia przy odbiorze dowodu osobistego kodów umożliwiających identyfikację elektroniczną i złożenie podpisu osobistego, odbiór dowodu osobistego, ustalenie tych kodów oraz odbiór kodu umożliwiającego odblokowanie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego w miejscu pobytu, po uprzednim powiadomieniu organu gminy, o ile jest to organ gminy, do którego złożono wniosek o wydanie dowodu osobistego.

Osoba odbierająca nowy dowód osobisty przedkłada dotychczasowy dowód, o ile nie została zgłoszona jego utrata.

Odbiór dowodu osobistego wydanego osobie nieposiadającej zdolności do czynności albo posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga obecności tej osoby, z wyjątkiem osoby, która:

  • nie ukończyła 5. roku życia,
  • ukończyła 5. rok życia i nie ukończyła 12. roku życia, jeżeli osoba ta była obecna przy składaniu wniosku w siedzibie urzędu.

Wraz z dowodem osobistym zawierającym certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikat podpisu osobistego posiadaczowi dowodu przekazywany jest zabezpieczony dokument z kodem PUK. Dokument ten przekazywany jest wyłącznie posiadaczowi dowodu osobistego (nie będzie przekazany przedstawicielowi ustawowemu posiadacza dowodu ani jego pełnomocnikowi). Posiadacz dowodu osobistego może zrezygnować z odbioru dokumentu z kodem PUK. W takim przypadku dokument ten będzie przechowywany w organie gminy w dokumentacji związanej z dowodem osobistym. Odbioru kodu PUK będzie można dokonać w każdym czasie po odbiorze dowodu osobistego.

Odbierając dowód osobisty wraz z zabezpieczonym dokumentem z kodem PUK, posiadacz dowodu osobistego może zrealizować procedurę nadania osobistych kodów PIN w celu uruchomienia certyfikatów: PIN1 (czterocyfrowy) i PIN2 (sześciocyfrowy).

Posiadacz dowodu osobistego może zrezygnować z procedury nadania osobistych kodów PIN przy odbiorze dowodu osobistego. Będzie mógł nadać osobiste kody PIN w każdym czasie po odbiorze dowodu osobistego.

Wszelkie informacje na temat warstwy elektronicznej dowodu osobistego i znajdujących się w niej certyfikatów można uzyskać na stronie internetowej https://www.gov.pl/web/e-dowod


Kogo dotyczy
Osoby fizyczne

Czas realizacji
Nowy dowód osobisty możesz odebrać po 30 dniach od złożenia wniosku, jednak zazwyczaj jest gotowy wcześniej. Tylko w szczególnych przypadkach termin może się wydłużyć.

Wymagane dokumenty
  • Brak
Opłaty Brak
Tryb odwoławczy Brak
Podstawy prawne
  • ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych,
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu,

  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego.

Przydatne linki

https://www.gov.pl/web/gov/sprawdz-czy-dowod-osobisty-jest-gotowy

Nazwa urzędu: Urząd Miejski w Suwałkach
Wydział Spraw Obywatelskich
ul. Adama Mickiewicza 1, 16-400 Suwałki
tel. 87 562 80 23, 87 562 80 21

Miejsce przyjmowania dokumentów:
parter, pokój nr 23.

Godziny przyjmowania dokumentów:
Poniedziałek 08:00 - 15:30
Wtorek 07:30 - 15:00
Środa 07:30 - 15:00
Czwartek 07:30 - 15:00
Piątek 07:30 - 15:00
Sobota - nieczynne
Niedziela - nieczynne

Klauzula informacyjna w sprawach dot. dowodów osobistych

 

Udostępniający: Urząd Miejski w Suwałkach

Wytwarzający/odpowiadający: Prezydent Miasta Suwałk

Data wytworzenia: 2021-05-12

Wprowadzający: Karolina Rzatkowska

Data modyfikacji: 2024-01-10

Opublikował: Karolina Rzatkowska

Data publikacji: 2021-05-12