Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Suwałkach
Kontakt:
ul. Filipowska 20, 16-400 Suwałki
tel.(87) 562-89-70
fax.(87) 562-89-71
e-mail: biuro@mopr.suwalki.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
Godziny pracy:
Poniedziałek – Piątek w godzinach 7:30 – 15:30
(Dział Świadczeń Rodzinnych w każdy poniedziałek w godzinach 7:30 – 17:00)
(Dział Pomocy Środowiskowej w każdy poniedziałek w godzinach 7:30 – 17:00)
Osoba reprezentująca jednostkę:
Leszek Lewoc - Dyrektor
Skargi i wnioski:
Dyrektor Ośrodka przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w poniedziałki w godzinach od 10:00 do 16:00. W przypadku, gdy poniedziałek jest dniem ustawowo wolnym od pracy, Dyrektor przyjmuje interesantów w następnym dniu roboczym w w/w godzinach.
Charakterystyka obiektu /lokalizacja i kontakt do poszczególnych działów/:
|
Lokalizacja : Suwałki ul. Filipowska 20 |
|
1. Dział Pomocy Środowiskowej: Kierownik – Wiesława Szyszko, pokój nr 34, tel. 562-89-92, w tym: |
|
|
2. Dział Pomocy Instytucjonalnej: Kierownik – Lilianna Zielińska, pokój nr 36, tel. 562-89-70 wew. 643, |
|
|
3. Dział Finansowo-Księgowy: Główny Księgowy – Małgorzata Zarzecka, pokój nr 23, tel. 562-89-80 |
|
4. Dział Kadr i Administracji: Kierownik – Specjalista HR i BHP – Marta Majewska, pokój nr 28, tel. 565-28-81, |
|
|
5. Dział Świadczeń Rodzinnych: Kierownik - Maria Kowalewska, pokój nr 16, tel. 562-89-72, w tym: |
|
|
6. Dział Pomocy Kryzysowej: Kierownik – Alicja Romanowska, tel. 565-28-91 |
|
7. Dział Pieczy Zastępczej: Kierownik – Marta Żyła, pokój nr 31, tel. 565-28-95, w tym: |
|
|
8. Specjalista ds. Pozyskiwania Funduszy i Realizacji Projektów - pokój nr 31, tel. 562-89-70 wew. 894 |
|
Lokalizacja : Suwałki ul. Mickiewicza 3 |
|
9. Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności: Przewodniczący – Bożena Wojdyła, tel. 563-21-80 |
|
Lokalizacja : Suwałki ul. Zastawie 38 |
|
10. Klub „SENIOR+”: Koordynator – Monika Lipińska, tel. 511-138-642 |
|
Lokalizacja : Suwałki ul. Sportowa 24 |
|
11. Ogrzewalnia dla Osób Bezdomnych i Nietrzeźwych: Kierownik – Alicja Romanowska, |
ZAKRES DZIAŁANIA :
Zakres działania Ośrodka wynika z przepisów:
- ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
- ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
- ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego;
- ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;
- ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy;
- ustawy z dnia 5 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”;
- ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
- ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
- ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych;
- ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów;
- ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego;
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
- ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej;
- ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci;
- ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
- ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne;
- ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym;
- ustawy z dnia 4 kwietnia 2016 r. o ustalaniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów;
- ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych;
- ustawa z dnia 11 września 2015 r. o osobach starszych;
- ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach;
- ustawa z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka;
- ustawa z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem";
- ustawa z dnia 21 listopada 2008 o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków;
- innych ustaw, w których przypisano zadania ośrodkowi oraz programów.
PODSTAWOWE ZADANIA DZIAŁALNOŚCI:
- Należące do właściwości powiatu:
- pełnienie funkcji organizatora pieczy zastępczej;
- wspieranie rodzin zastępczych opieką koordynatora;
- kierowanie dzieci do placówek opiekuńczo - wychowawczych;
- pokrywanie kosztów utrzymania dzieci z terenu miasta umieszczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i w rodzinach zastępczych na terenie innych powiatów;
- pomoc pieniężna z tytułu pokrywania kosztów utrzymania dzieci umieszczanych w rodzinach zastępczych;
- pomoc pieniężna i w naturze usamodzielnianym wychowankom opuszczającym zastępcze formy opieki rodzinnej;
- prowadzenie mieszkań chronionych;
- wypłata wynagrodzeń zawodowym rodzinom zastępczym oraz kosztów utrzymania mieszkań;
- rehabilitacja społeczna i zawodowa (środki PFRON).
- Z zakresu administracji rządowej realizowanych przez powiat:
- obsługa Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności;
- pomoc cudzoziemcom.
- Na szczeblu gminy z zakresu zadań zleconych:
- specjalistyczne usługi opiekuńcze;
- świadczenia rodzinne;
- fundusz alimentacyjny oraz postępowanie wobec dłużników alimentacyjnych;
- zasiłek dla opiekuna;
- ubezpieczenia zdrowotne osób pobierających niektóre świadczenia
- ustalanie prawa do świadczeń opieki zdrowotnej osób nieubezpieczonych;
- dodatki energetyczne;
- ubezpieczenia społeczne osób pobierających niektóre świadczenia rodzinne oraz zasiłek dla opiekuna.
- Z zakresu zadań własnych gminy:
- zasiłki stałe;
- zasiłki i pomoc w naturze;
- gorące posiłki, w tym dożywianie dzieci i młodzieży - realizacja programu „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”;
- usługi opiekuńcze;
- schronienie (noclegownia/hostel);
- sprawienie pogrzebu;
- ubezpieczenia emerytalno - rentowe;
- ubezpieczenia zdrowotne osób pobierających zasiłki stałe;
- kierowanie i odpłatność za pobyt mieszkańców miasta Suwałk w domach pomocy społecznej;
- wsparcie rodzin pomocą asystenta;
- pomoc z zakresu interwencji kryzysowej;
- przewóz osób niepełnosprawnych;
- prowadzenie ośrodka wsparcia Klub Senior+ z siedzibą w Suwałkach przy ul. Zastawie 38;
- prowadzenie Ogrzewalni przy ul. Sportowej 24 dla osób bezdomnych i nietrzeźwych.
- Inne działania Ośrodka:
Realizacja programów współfinansowanych z Funduszu Pracy, z Funduszu Solidarnościowego, Funduszy Europejskich dla Województwa Podlaskiego, środków rządowych oraz samorządowych, i innych.
