Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Suwałkach
Kontakt:
ul. Filipowska 20, 16-400 Suwałki
tel.(87) 562-89-70
fax.(87) 562-89-71
e-mail: biuro@mopr.suwalki.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
Godziny pracy:
Poniedziałek – Piątek w godzinach 7:30 – 15:30
(Dział Świadczeń Rodzinnych w każdy poniedziałek w godzinach 7:30 – 17:00)
(Dział Pomocy Środowiskowej w każdy poniedziałek w godzinach 7:30 – 17:00)
Osoba reprezentująca jednostkę:
Leszek Lewoc - Dyrektor
Skargi i wnioski:
Dyrektor Ośrodka przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w poniedziałki w godzinach od 10:00 do 16:00. W przypadku, gdy poniedziałek jest dniem ustawowo wolnym od pracy, Dyrektor przyjmuje interesantów w następnym dniu roboczym w w/w godzinach.
Charakterystyka obiektu /lokalizacja i kontakt do poszczególnych działów/:
Lokalizacja : Suwałki ul. Filipowska 20: |
|
|
|
|
|
|
|
Lokalizacja : Suwałki ul. Mickiewicza 3: |
|
Zakres działania :
Zakres działania Ośrodka wynika z przepisów:
- ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
- ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
- ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 o ochronie danych osobowych;
- ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego;
- ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego;
- ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;
- ustawy z dnia 24 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych;
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
- ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy;
- ustawy z dnia 20 stycznia 2011 r. o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa;
- ustawy z dnia 5 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”;
- ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
- ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
- ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych;
- ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów;
- ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego;
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
- ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie;
- ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
- ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne w związku z ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne;
- ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym;
- ustawy z dnia 4 kwietnia 2016 r. o ustalaniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów;
- ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatku mieszkaniowym;
- ustawa z dnia 11 września 2015 r. o osobach starszych;
- ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach;
- ustawa z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka;
- ustawa z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem";
- innych ustaw, w których przypisano zadania ośrodkowi oraz programów.
Podstawowe zadania działalności:
1. Należące do właściwości powiatu:
1) pełnienie funkcji organizatora pieczy zastępczej;
2) wspieranie rodzin zastępczych opieką koordynatora;
3) kierowanie dzieci do placówek opiekuńczo - wychowawczych;
4) pokrywanie kosztów utrzymania dzieci z terenu miasta umieszczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i w rodzinach zastępczych na terenie innych powiatów;
5) pomoc pieniężna z tytułu pokrywania kosztów utrzymania dzieci umieszczanych w rodzinach zastępczych;
6) pomoc pieniężna i w naturze usamodzielnianym wychowankom opuszczającym zastępcze formy opieki rodzinnej;
7) prowadzenie mieszkań chronionych;
8) wypłata wynagrodzeń zawodowym rodzinom zastępczym oraz kosztów utrzymania mieszkań;
9) rehabilitacja społeczna i zawodowa (środki PFRON).
2. Z zakresu administracji rządowej realizowanych przez powiat:
1) obsługa Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności;
3. Na szczeblu gminy z zakresu zadań zleconych:
1) specjalistyczne usługi opiekuńcze;
2) świadczenia rodzinne;
3) fundusz alimentacyjny oraz postępowanie wobec dłużników alimentacyjnych;
4) zasiłek dla opiekuna;
5) ubezpieczenia zdrowotne osób pobierających niektóre świadczenia
6) ustalanie prawa do świadczeń opieki zdrowotnej osób nieubezpieczonych;
7) dodatki energetyczne;
8) ubezpieczenia społeczne osób pobierających niektóre świadczenia rodzinne oraz zasiłek dla opiekuna.;
4. Z zakresu zadań własnych gminy:
1) zasiłki stałe;
2) zasiłki i pomoc w naturze;
3) gorące posiłki, w tym dożywianie dzieci i młodzieży - realizacja programu „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”;
4) usługi opiekuńcze;
5) schronienie (noclegownia/hostel);
6) sprawienie pogrzebu;
7) ubezpieczenia emerytalno - rentowe;
8) ubezpieczenia zdrowotne osób pobierających zasiłki stałe;
9) kierowanie i odpłatność za pobyt mieszkańców miasta Suwałk w domach pomocy społecznej;
10) wsparcie rodzin pomocą asystenta;
11) pomoc z zakresu interwencji kryzysowej;
12) przewóz osób niepełnosprawnych;
13) prowadzenie ośrodka wsparcia Klub Senior+ z siedzibą w Suwałkach przy ul. Zastawie 38;
14) prowadzenie Ogrzewalni przy ul. Sportowej 24 dla osób bezdomnych i nietrzeźwych.
5. Inne działania Ośrodka:
1) realizacja projektu „Razem przeciw przemocy”;
2) prowadzenie grup korekcyjno - edukacyjnych dla sprawców przemocy w rodzinie w ramach Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie;
3) realizacja programu PFRON „Aktywny Samorząd”;
4) realizacja rządowego programu „Wspieranie osób pobierających świadczenia pielęgnacyjne”;
5) organizacja prac społecznie użytecznych oraz zatrudnienia wspieranego;
6) Pomoc dla kombatantów.