Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie zespołu sześciu budynków mieszkalnych wielorodzinnych z dwoma podziemnymi zespołami garażowymi na działce ew. nr 30269/18
Suwałki, dnia 24 czerwca 2025 r.
OŚ.6220.22.2025.DK
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach
Na podstawie art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 ust. 1, art. 84 ust. 1 i 1a, art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 i ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1112) (ustawy ooś), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024r. poz. 572) oraz §3 ust. 1 pkt pkt 55 lit b i 58 lit b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Przedsiębiorstwa Budownictwa Ogólnego „BUDOPOL -Suwałki” HAJKO sp. jawna ul. Sejneńska 42C, 16-400 Suwałki, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie zespołu sześciu budynków mieszkalnych wielorodzinnych z dwoma podziemnymi zespołami garażowymi oraz dwoma przybudowanymi budynkami usługowymi wraz z nawierzchniami utwardzonymi ze stanowiskami postojowymi naziemnymi oraz niezbędną infrastrukturą techniczną na działce ew. nr 30269/18, obręb 0003, jednostka ewidencyjna 206301_1, M. Suwałki, gmina Suwałki, powiat Suwałki, województwo podlaskie
- Stwierdzam brak obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie zespołu sześciu budynków mieszkalnych wielorodzinnych z dwoma podziemnymi zespołami garażowymi oraz dwoma przybudowanymi budynkami usługowymi wraz z nawierzchniami utwardzonymi ze stanowiskami postojowymi naziemnymi oraz niezbędną infrastrukturą techniczną na działce ew. nr 30269/18, obręb 0003, jednostka ewidencyjna 206301_1, M. Suwałki, gmina Suwałki, powiat Suwałki, województwo podlaskie.
- Wskazuję na konieczność uwzględnienia następujących działań określonych przez Dyrektora Zarządu Zlewni w Augustowie Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie:
- Na podstawie rozpoznanych warunków hydrogeologicznych zaprojektować, zrealizować i eksploatować przedsięwzięcie w sposób wykluczający przedostawanie się jakichkolwiek zanieczyszczeń do środowiska gruntowo-wodnego.
- Plac, zaplecze oraz drogi techniczne zorganizować w sposób zapewniający oszczędne korzystanie z terenu oraz minimalne jego przekształcenie.
- Miejsca obsługi maszyn roboczych oraz miejsca przechowywania materiałów do budowy, zabezpieczyć materiałami izolacyjnymi przed potencjalnymi zanieczyszczeniami.
- Zaprojektować system odprowadzenia wód opadowych i roztopowych z nawierzchni utwardzonych oraz odwodnienia nawierzchni garaży podziemnych z uwzględnieniem ochrony wód podziemnych i powierzchniowych, wyposażony w odpowiednie urządzenia oczyszczające.
UZASADNIENIE
„BUDOPOL -Suwałki” HAJKO sp. jawna ul. Sejneńska 42C, 16-400 Suwałki, dnia 14 kwietnia 2025 r. wystąpiła do tut. Organu z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie zespołu sześciu budynków mieszkalnych wielorodzinnych z dwoma podziemnymi zespołami garażowymi oraz dwoma przybudowanymi budynkami usługowymi wraz z nawierzchniami utwardzonymi ze stanowiskami postojowymi naziemnymi oraz niezbędną infrastrukturą techniczną na działce ew. nr 30269/18, obręb 0003, jednostka ewidencyjna 206301_1, M. Suwałki, gmina Suwałki, powiat Suwałki, województwo podlaskie.
Do wniosku dołączono Kartę informacyjną przedsięwzięcia, poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej w postaci papierowej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, o którym mowa w art. 74 ust. 3a zdanie drugie ustawy ooś tj. obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie w wariancie zaproponowanym przez wnioskodawcę, mapę w postaci papierowej oraz elektronicznej, w skali zapewniającej czytelność przedstawionych danych z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem o którym mowa w art. 74 ust. 3a zdanie drugie ustawy ooś.
Planowane przedsięwzięcie wymienione jest w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 26 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), w §3 ust. 1 pkt 55 lit b, jako przedsięwzięcie potencjalnie mogące oddziaływać na środowisko.
W związku z powyższym, zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy ooś, dla przedmiotowego przedsięwzięcia wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Stosownie do art. 75 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w przedmiotowym przypadku jest Prezydent Miasta Suwałk.
Dnia 22 kwietnia 2025 r. Organ wezwał do usunięcia braków we wniosku, które zostały uzupełnione dnia 25 kwietnia 2025 r. w oparciu o § 49 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego, w związku z art. 74 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w dniu 05 maja 2025 r. Organ prowadzący postępowanie administracyjne, w związku z tym, że ilość stron postępowania przekraczała 10, obwieszczeniem zawiadomił strony, że zostało wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia umieszczając obwieszczenie w internecie oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Suwałkach, ul. Mickiewicza 1 (II piętro). Organ zapewnił również możliwość zapoznania się z dokumentami sprawy telefonicznie lub środkami łączności elektronicznej oraz możliwość składania w Wydziale Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w pok. 210, uwag i wniosków. W wyznaczonym terminie nie wpłynęły żadne uwagi ani wnioski.
Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, organ zasięgnął opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Suwałkach oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Augustowie Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku, postanowieniem Nr WSTI.4220.48.2025.JW z dnia 16 maja 2025 r., po przeanalizowaniu całości materiału w przedmiotowej sprawie, biorąc pod uwagę rodzaj, skalę oraz uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko uznał, że odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest uzasadnione.
Dyrektor Zarządu Zlewni w Augustowie Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie dnia 16 maja 2025 r. wezwał Prezydenta Miasta Suwałk do uzupełnienia wniosku. Uzupełniony wniosek dnia 21 maja 2025 r., który został przekazany Zarządowi Zlewni w Augustowie.
Dnia 02 czerwca 2025 r. Dyrektor Zarządu Zlewni w Augustowie postanowieniem Nr BA.ZZŚ.4901.150.2025.AN, stwierdził, że dla przedsięwzięcia polegającego na budowie zespołu sześciu budynków mieszkalnych wielorodzinnych z dwoma podziemnymi zespołami garażowymi oraz dwoma przybudowanymi budynkami usługowymi wraz z nawierzchniami utwardzonymi ze stanowiskami postojowymi naziemnymi oraz niezbędną infrastrukturą techniczną na działce ew. nr 30269/18, obręb 0003, jednostka ewidencyjna 206301_1, M. Suwałki, gmina Suwałki, powiat Suwałki, województwo podlaskie, nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w zakresie wpływu na stan wód oraz osiągnięcie określonych dla nich celów środowiskowych.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Suwałkach, opinią Nr 35.O.NZ.2025 z dnia 20 maja 2025 r., po przeanalizowaniu informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, uwzględniając charakter inwestycji i jej lokalizację uznał, że nie ma potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.
Zgodnie z art. 72 ust. 1b ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1112), wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następuje również przed podjęciem uchwały o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej lub inwestycji towarzyszącej w rozumieniu ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 195). Stosownie do art. 5 ust. 3 ww. ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących, inwestycję mieszkaniową realizuje się niezależnie od istnienia lub ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, pod warunkiem że jest zgodna z planem ogólnym gminy. Zgodnie z ustaleniami obowiązującego Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Suwałki, teren objęty inwestycją zawiera się w granicach wyznaczonej na rysunku Studium jednostki podstawowej E1. Jak wynika z ustaleń tekstu Studium funkcją podstawową dla jednostki E1 jest funkcja mieszkaniowa jednorodzinna. Jako funkcje uzupełniające wymienia się m.in.: funkcje mieszkaniową wielorodzinną, usługową, techniczno-produkcyjną, rekreacyjną i sportową, zieleń urządzoną.
W związku z powyższym planowane przedsięwzięcia polegającego na budowie zespołu sześciu budynków mieszkalnych wielorodzinnych z dwoma podziemnymi zespołami garażowymi oraz dwoma przybudowanymi budynkami usługowymi wraz z nawierzchniami utwardzonymi ze stanowiskami postojowymi naziemnymi oraz niezbędną infrastrukturą techniczną na działce ew. nr 30269/18, nie jest sprzeczne z ustaleniami Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Suwałki.
Stosownie do art. 63 ww. ustawy, Organ przeanalizował rodzaj, zakres i usytuowanie przedsięwzięcia oraz rodzaj i skalę jego możliwego oddziaływania.
Przedsięwzięcie będzie polegało na budowie zespołu sześciu budynków mieszkalnych wielorodzinnych z dwoma podziemnymi zespołami garażowymi oraz przebudowie dwóch budynków usługowych wraz z nawierzchniami utwardzonymi ze stanowiskami postojowymi naziemnymi oraz niezbędną infrastrukturą techniczną. Teren planowanego przedsięwzięcia jest w niewielkim stopniu porośnięty drzewami i krzewami, znaczną część stanowią grunty zielone. Sieci uzbrojenia terenu (sieć wodociągowa, sieć kanalizacji sanitarnej, sieć kanalizacji deszczowej, sieć energetyczna, sieć kanalizacji technicznej) przebiegają w pasach dróg publicznych - ulic Stefana Batorego i Grunwaldzkiej, przebiegających w rejonie inwestycji.
Struktura funkcjonalna zabudowy i zagospodarowania terenu: sześć budynków mieszkalnych wielorodzinnych (ok. 31-39 mieszkań w każdym bloku) z dwoma podziemnymi zespołami garażowymi oraz dwoma przybudowanymi budynkami usługowymi, dwa zespoły parkingowe naziemne (dwa parkingi na ok. 54 miejsca plus 2 miejsca dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami), układ ciągów komunikacyjnych jezdnych i pieszych - w tym zjazd z drogi publicznej ul. Batorego, niezbędna infrastruktura techniczna, tereny zieleni i rekreacji z wydzielonymi elementami funkcjonalnymi placu zabaw, boiska i miejsca rekreacyjnego. Powierzchnia terenu zajęta przez obiekty budowlane wraz z towarzyszącą infrastrukturą oraz pozostała powierzchnia przeznaczona do przekształcenia wynosi ok. 2,4 ha. Niezainwestowana część nieruchomości zagospodarowana będzie zielenią. Projektowane budynki wielorodzinne będą wykonane w technologii tradycyjnej (fundamenty-żelbetowe, wylewane, ściany fundamentowo-żelbetowe, wylewane, prefabrykowane lub murowane z bloczków betonowych).
Przy realizacji przedsięwzięcia zostaną zastosowane technologie powszechnie stosowane w budownictwie z uwzględnieniem rozwiązań proekologicznych. Wykorzystane zostaną materiały, które posiadają atesty i certyfikaty dopuszczające do stosowania w budownictwie. Wykonawca robót będzie zobowiązany zapewnić zaplecze techniczne wyposażone w odpowiednie urządzenia sanitarne na potrzeby pracowników w celu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego przed zanieczyszczeniem ściekami sanitarnymi. Ścieki wywożone będą przez specjalistyczne firmy. W okresie realizacji robót, do czasu ich zakończenia, wykonawca będzie podejmował wszystkie niezbędne kroki, aby zminimalizować niekorzystne skutki oddziaływania na terenie prowadzonych robót w zakresie zanieczyszczeń, hałasu lub innych czynników niekorzystnych powodowanych jego działalnością. Wykonawca będzie posiadał odpowiednie środki i stosował procedury neutralizujące ewentualne wycieki płynów eksploatacyjnych w sytuacjach awaryjnych. W fazie realizacji inwestycji nastąpi czasowa emisja hałasu związana z obecnością pracującego sprzętu budowlanego i transportującego materiały i elementy konstrukcyjne. Należy jednak zaznaczyć, że uciążliwości tego typu będą oddziaływały wyłącznie w trakcie realizacji obiektu. Natężenie hałasu będzie miało charakter rozproszony i chwilowy. Emisja zanieczyszczeń powietrza na etapie realizacji inwestycji będzie niezorganizowana, towarzysząca pracom budowlano- montażowym i transportowym i ograniczy się do terenu prac. Odpady wytworzone na etapie realizacji inwestycji, będą gromadzone w przeznaczonych do tego pojemnikach i wywożone do firm zajmujących się ich gromadzeniem i przetwarzaniem.
W fazie eksploatacji budynków emisja substancji do powietrza będzie wiązała się jedynie z emisją spalin (codzienny transport). Emisja hałasu do środowiska będzie kształtowana poprzez pracę urządzeń wykorzystywanych w trakcie użytkowania obiektów. Uciążliwości hałasu będą miały oddziaływanie krótkotrwałe, odwracalne na poziomie dopuszczalnych norm. Powierzchnia placów utwardzonych będzie szczelna. Wody opadowe z terenu utwardzonego będą odprowadzane powierzchniowo. Planowane jest podłączenie do sieci kanalizacji deszczowej. Ponadto zostanie wykonane przyłącze do miejskiej sieci wodociągowej, do sieci elektroenergetycznej. Budynki będą podłączone do miejskiej sieci ciepłowniczej. Ścieki socjalno- bytowe odprowadzane będą do miejskiej kanalizacji sanitarnej. Odpady będą selektywnie magazynowane i odbierane przez uprawnione firmy, zgodnie z zawartymi umowami. Realizacja przedsięwzięcia nie spowoduje znaczącego oddziaływania na poszczególne elementy środowiska. Jak wynika z karty informacyjnej przedsięwzięcia, Inwestor nie posiada informacji o planowanych lub realizowanych przedsięwzięciach których oddziaływanie mogłoby kumulować się z planowaną inwestycją. Oddziaływanie planowanej inwestycji zamknie się głownie w granicach działki inwestycji. Inwestycja nie spowoduje powstania poważnej awarii lub katastrofy naturalnej.
Analizując usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla
środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych, w odniesieniu do zapisów zawartych w art. 63 ust. 1 pkt 2 ustawy ooś, uwzględniając rodzaj, charakter przedsięwzięcia, jego lokalizację w istniejącej zabudowie oraz planowane działania ograniczające negatywny wpływ na środowisko stwierdzono, że planowane przedsięwzięcie nie będzie negatywnie oddziaływać na obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, górskie i leśne, wybrzeży, obszary, na których zostały przekroczone standardy jakości środowiska, obszary mające znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, a także obszary objęte ochroną, w tym strefie ochronnej ujęcia wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych lub przylegające do jezior. Wymienione obiekty przyrodnicze nie występują w rejonie przedsięwzięcia.
Teren inwestycji zlokalizowany jest poza granicami obszarów chronionych zgodnie z ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024r., poz. 1478 t.j.). Mając na względzie lokalizację przedsięwzięcia poza obszarami chronionymi, w tym poza obszarami Natura 2000 oraz działania minimalizujące negatywny wpływ przedsięwzięcia na środowisko, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze. Zakres, jak również położenie w stosunku do obszarów Natura 2000 wykluczają bezpośredni, jak i pośredni wpływ na warunki ekologiczne tych obszarów. Przez teren inwestycji nie przebiegają korytarze ekologiczne.
Przedmiotowe zamierzenie zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 02 grudnia 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Niemna (Dz. U. z 2023 r. poz. 114) zlokalizowane jest na obszarze dorzecza Niemna, w zlewni jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW800022. Celem środowiskowym dla ww. JCWPd jest osiągnięcie dobrego stanu chemicznego oraz dobrego stanu ilościowego. Dla ww. JCWPd stan chemiczny i stan ilościowy określono jako dobry, a ryzyko nieosiągnięcia celu środowiskowego jako niezagrożone. W odniesieniu do lokalizacji przedsięwzięcia względem jednolitych części wód powierzchniowych ustalono, że teren przedsięwzięcia znajduje się w zlewni (JCWP) rzecznych „Czarna Hańcza do jez. Wigry” o kodzie PLRW8000096439, która jest monitorowaną, naturalną częścią wód. Dla JCWP RW8000096439, stan wód (ogólny) oceniono jako zły, zagrożony ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych. Cele środowiskowe dla ww. JCWP to osiągnięcie dobrego stanu ekologicznego, zapewnienie drożności cieku według wymagań gatunków chronionych, zapewnienie drożności cieku dla migracji gatunków o znaczeniu gospodarczym na odcinku cieku głównego Czarna Hańcza w obrębie JCWP (dla węgorza europejskiego), natomiast w zakresie stanu chemicznego: dla złagodzenia wskaźników [związki tributylocyny(w)] poniżej stanu dobrego, dla pozostałych wskaźników – stan dobry. Dla JCWP RW8000096439 ustanowiono odstępstwo z art. 4 ust. 5 Ramowej Dyrektywy Wodnej. Odstępstwo polegające na złagodzeniu celów środowiskowych jest związane z tym, że nie są osiągnięte cele środowiskowe JCWP w zakresie wskaźników: związki tributylocyny(w). Ww. JCWP jest przeznaczona do celów rekreacyjnych, w tym kąpieliskowych (art. 16 pkt 32 lit. b ustawy Prawo wodne). Na obszarze zlewni JCWP znajdują się obszary przeznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, dla których utrzymanie lub poprawa stanu wód jest ważnym czynnikiem w ich ochronie, jednakże omawiane przedsięwzięcie będzie realizowane poza ich granicami. Planowane przedsięwzięcie położone jest poza obszarami głównych zbiorników wód podziemnych (GZWP).
Stosownie do zapisów Opinii Dyrektora Zarządu Zlewni w Augustowie Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, zgodnie z art. 84 ust. 1a ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Organ nałożył na inwestora działania wpisane w sentencji decyzji w pkt. II, 1-4. W celu ochrony środowiska gruntowo-wodnego wskazano na konieczność uwzględnienia następujących działań: na podstawie rozpoznanych warunków hydrogeologicznych zaprojektować, zrealizować i eksploatować przedsięwzięcie w sposób wykluczający przedostawanie się jakichkolwiek zanieczyszczeń do środowiska gruntowo-wodnego, miejsca obsługi maszyn roboczych oraz miejsca przechowywania materiałów do budowy, zabezpieczyć materiałami izolacyjnymi przed potencjalnymi zanieczyszczeniami, zaprojektować system odprowadzenia wód opadowych i roztopowych z nawierzchni utwardzonych oraz odwodnienia nawierzchni garaży podziemnych z uwzględnieniem ochrony wód podziemnych i powierzchniowych, wyposażony w odpowiednie urządzenia oczyszczające. W celu ochrony powierzchni ziemi należy plac, zaplecze oraz drogi techniczne zorganizować w sposób zapewniający oszczędne korzystanie z terenu oraz minimalne jego przekształcenie.
Biorąc pod uwagę art. 63 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania przedsięwzięcia, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność ustalono, że realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie będzie stanowiła znacznej uciążliwości i nie spowoduje przekroczenia dopuszczalnych norm środowiska poza teren, do którego Inwestor posiada tytuł prawny. Wnioskowane przedsięwzięcie nie będzie powodować kumulacji oddziaływań z innymi przedsięwzięciami. W wyniku eksploatacji przedsięwzięcia nie istnieje ryzyko wystąpienia katastrofy naturalnej i budowlanej. Oddziaływanie planowanego zamierzenia inwestycyjnego będzie miało zasięg lokalny (brak transgranicznego oddziaływania). Ponadto uwzględniając specyfikę przedsięwzięcia, jego lokalizację, ocenia się, że realizacja nie będzie kolidować z realizacją celów środowiskowych dla ww. jednolitych części wód powierzchniowych oraz jednolitych części wód podziemnych. Nie będzie również negatywnie oddziaływać na pozostałe obszary i elementy środowiska przyrodniczego, w tym obszary szczególnie wrażliwe na zanieczyszczenie wód.
Na podstawie art. 10 Kpa, dnia 03 czerwca 2025 r., poinformowano strony o skompletowaniu akt sprawy, z którymi strony postępowania mogły zapoznać się oraz zgłosić ewentualne uwagi i wnioski w przedmiocie zamierzonego przedsięwzięcia. W wyznaczonym terminie strony nie wniosły uwag i wniosków w przedmiotowej sprawie, w związku z powyższym rozstrzygnięcie sprawy nastąpiło w oparciu o materiał dowodowy znajdujący się w aktach sprawy.
Biorąc pod uwagę charakter przedsięwzięcia, jego położenie oraz możliwe oddziaływanie Organ podzielił stanowiska Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Suwałkach, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Augustowie Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, że przedsięwzięcie nie będzie miało znaczącego oddziaływania na środowisko i mieszkańców i również stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Dane o niniejszym postanowieniu zostaną włączone do publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie.
Pouczenie
- Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1a ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia następuje w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 4 i 4b.
- Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 3 ustawy ooś, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia uwzględniającego informacje na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
- Od wydanej decyzji służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego
w Suwałkach, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Suwałk, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. - W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
- Jeżeli niniejsza decyzja została wydana z naruszeniem przepisów postępowania,
a konieczny do wyjaśnienia zakres sprawy ma istotny wpływ na jej rozstrzygnięcie, na zgodny wniosek wszystkich stron zawarty w odwołaniu, organ odwoławczy przeprowadza postępowanie wyjaśniające w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia sprawy. Organ odwoławczy przeprowadza postępowanie wyjaśniające także wówczas, gdy jedna ze stron zawarła w odwołaniu wniosek o przeprowadzenie przez organ odwoławczy postępowania wyjaśniającego w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia sprawy, a pozostałe strony wyraziły na to zgodę w terminie czternastu dni od dnia doręczenia im zawiadomienia o wniesieniu odwołania, zawierającego wniosek o przeprowadzenie przez organ odwoławczy postępowania wyjaśniającego w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia sprawy.
Załącznik Nr 1 Charakterystyka przedsięwzięcia.
Otrzymują:
- Przedsiębiorstwo Budownictwa Ogólnego „BUDOPOL -Suwałki” HAJKO sp. jawna
- Sejneńska 42C, 16-400 Suwałki
- Pozostałe strony postępowania z uwagi na ilość przekraczającą 10 osób, zgodnie z ustawą należy powiadomić w drodze obwieszczenia,
- a/a
Do wiadomości:
- Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku
Wydział Spraw Terenowych I w Suwałkach, ul. Utrata 9A, 16-400 Suwałki,
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Suwałkach
- Utrata 9A, 16-400 Suwałki,
- Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Augustowie
- 29 Listopada 5, 16-300 Augustów
Opłatę skarbową w wysokości 205 zł od decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i pełnomocnictwo, zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U.2022.2142 t.j.), opłacono w formie przelewu na konto Urzędu Miejskiego w Suwałkach
