Wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych

Usługa dla Przedsiębiorców zobowiązanych do złożenia w Urzędzie wniosku o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.

Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, z wyjątkiem wniosku o wydanie jednorazowego zezwolenia oraz zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych na imprezy zamknięte, wymaga uzyskania opinii Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Suwałkach. Komisja wydaje opinię w formie postanowienia. Opinia Komisji dotyczy zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami Rady Miejskiej w Suwałkach w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych oraz limitu zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Zezwolenie wydawane jest po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji na okres do 5 lat.

Po otrzymaniu postanowienia Komisji, wnioskodawca powinien uzgodnić termin ważności zezwolenia, od którego zależy wysokość opłaty, wpłacić na wskazane konto Urzędu Miejskiego w Suwałkach stosowną opłatę i z dowodem wpłaty zgłosić się po odbiór zezwolenia do pok. 119 w budynku przy ul. Noniewicza 71A, tel. 87 563-56-04.

Nr konta do opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych:

07 1240 5211 1111 0000 4920 5949


Kogo dotyczy
Przedsiębiorcy

Czas realizacji
do 1 miesiąca


Wymagane dokument

Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.

Załączniki do wniosku:

  1. Dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych.
  2. Zgoda właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym.
  3. Decyzja właściwego państwowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu, o której mowa w art. 65 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności  i żywienia (Dz. U. z 2023 r. poz. 1448).

W przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika, dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej za pełnomocnictwo.

Nr konta do opłaty skarbowej:

22 1240 5211 1111 0000 4921 9744

 

Nr konta do opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych:

07 1240 5211 1111 0000 4920 5949


Opłaty

1. Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność w zakresie sprzedaży napojów alkoholowych wnoszą opłatę przed wydaniem zezwolenia w wysokości:

  a) 525 zł – za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa,

  b) 525 zł – za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa),

  c) 2 100 zł – za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18% alkoholu.

2. Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych wnoszą opłatę w wysokości uzależnionej od wartości sprzedaży w roku poprzednim:

  a) 1,4% ogólnej wartości sprzedaży w roku poprzednim napojów zawierających do 4,5% oraz piwa, jeżeli wartość sprzedaży przekroczyła 37 500 zł,

  b) 1,4% ogólnej wartości sprzedaży w roku poprzednim napojów zawierających od 4,5% do 18% (z wyjątkiem piwa), jeżeli wartość sprzedaży przekroczyła 37 500 zł,

  c) 2,7% ogólnej wartości sprzedaży w roku poprzednim napojów zawierających powyżej 18%, jeżeli wartość sprzedaży przekroczyła 77 000 zł.

Opłata wnoszona jest na rachunek gminy, w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem w trzech równych ratach, w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego lub jednorazowo w terminie do 31 stycznia danego roku kalendarzowego. W przypadku niedokonania opłaty w ustawowej wysokości i w wyżej określonych terminach, przedsiębiorca może jeszcze dopełnić tego obowiązku w terminie 30 kolejnych dni wraz z jednoczesnym dokonaniem dodatkowej opłaty w wysokości 30% opłaty należnej za korzystanie z posiadanych zezwoleń w danym roku kalendarzowym.

Przedsiębiorcy, prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim, są obowiązani do złożenia, do dnia 31 stycznia pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim. W przypadku niezłożenia oświadczenia w terminie do 31 stycznia, przedsiębiorca może jeszcze dopełnić tego obowiązku w terminie 30 kolejnych dni wraz z jednoczesnym dokonaniem dodatkowej opłaty w wysokości 30% rocznej („podstawowej”) opłaty za korzystanie z posiadanych zezwoleń.

W przypadku niezłożenia oświadczenia lub niedokonania opłaty w ustawowych terminach i wysokościach zezwolenie wygasa, a przedsiębiorca może wystąpić z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu zezwolenia.


Tryb odwoławczy

Na decyzję przysługuje stronie prawo złożenia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia za pośrednictwem Prezydenta Miasta Suwałk.

Przed upływem terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania. Z dniem doręczenia organowi oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Na postanowienie Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Suwałkach przysługuje stronie prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Suwałkach, w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Suwałkach.


Podstawy prawne
  1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn zm.).
  2. Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości  i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2023 r. poz. 2151).
  3. Uchwała nr XLVII/587/2018 Rady Miejskiej w Suwałkach z dnia 27 czerwca 2018 r. w sprawie ustalenia zasad usytuowania na terenie miasta Suwałk miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych oraz wprowadzenia zakazu sprzedaży, podawania, spożywania i wnoszenia napojów alkoholowych (Dz. Urz. Woj. Podl. z dnia 29 czerwca 2018 r., poz. 2933).
  4. Uchwała Nr LII/680/2022 Rady Miejskiej w Suwałkach z dnia 28 grudnia 2022 r. w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie Miasta Suwałk (Dz. Urz. Woj. Podl. z dnia 4 stycznia 2023 r., poz. 46).
  5. Uchwała nr XLVII/586/2018 Rady Miejskiej w Suwałkach z dnia 27 czerwca 2018 r. w sprawie ustalenia dla terenu miasta Suwałk ograniczenia w godzinach nocnej sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży (Dz. Urz. Woj. Podl. z dnia 29 czerwca 2018 r., poz. 2932).
  6. Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221 z późn. zm.).
Urząd, w którym realizowana będzie sprawa
Urząd Miejski w Suwałkach
Wydział Spraw Społecznych i Zdrowia
Adres: ul. Noniewicza 71A, 16-400 Suwałki
Telefon: 87 5635604
 
Miejsce przyjmowania dokumentów:
Parter, okienko nr 3 - Informacja - Biuro Podawcze

Godziny przyjmowania dokumentów:
Poniedziałek 08:00 - 16:00
Wtorek 07:30 - 15:30
Środa 07:30 - 15:30
Czwartek 07:30 - 15:30
Piątek 07:30 - 15:30
Sobota  Nieczynne
Niedziela Nieczynne

Udostępniający: Urząd Miejski w Suwałkach

Wytwarzający/odpowiadający: Prezydent Miasta Suwałk

Data wytworzenia: 2021-05-13

Wprowadzający: Michał Miszkiel

Data modyfikacji: 2024-12-16

Opublikował: Michał Miszkiel

Data publikacji: 2021-05-13