Zawieszenie i cofnięcie zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego

W przypadku czasowej utraty kontroli nad dowodem osobistym, posiadacz dokumentu może zgłosić zawieszenie certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego. W imieniu posiadacza dowodu osobistego, który nie posiada zdolności do czynności prawnych lub posiada ograniczoną zdolność do czynności prawnych zgłoszenia zawieszenia dokonuje rodzic lub opiekun, a także pełnomocnik składający pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności.
Zawieszenie następuje na okres nie dłuższy niż 14 dni licząc od dnia dokonania zgłoszenia.
Osobie dokonującej zgłoszenia wydaje się zaświadczenie potwierdzające datę i godzinę dokonania zgłoszenia, w przypadku zgłoszenia dokonanego na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej
(www.obywatel.gov.pl) zaświadczenie wydaje się na żądanie.

W okresie 14 dni od dnia zgłoszenia zawieszenia, posiadacz dowodu może dokonać cofnięcia zawieszenia na takich samych zasadach jak zgłoszenie zawieszenia.


Kogo dotyczy
osoby fizyczne

Czas realizacji
niezwłocznie

Wymagane dokumenty
  • zgłoszenie zawieszenia certyfikatów, zgłoszenie cofnięcia zawieszenia certyfikatów

Opłaty
brak
Tryb odwoławczy

Jeżeli w okresie 14 dni od dnia zgłoszenia zawieszenia nie nastąpi cofnięcie zawieszenia – certyfikaty i dowód osobisty podlegają unieważnieniu z mocy prawa i należy wystąpić o wydanie nowego dokumentu.

Podstawy prawne
  • ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych,
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu,

  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego.

 

Załatwienie sprawy przez internet i przydatne linki

Sprawę można załatwić przez internet. Wymagany jest do tego profil zaufany. Szczegóły na stronie obywatel.gov.pl, link poniżej.

Zgłoszenie lub cofnięcie zgłoszenia zawieszenia swojego dowodu osobistego na stronie obywatel.gov.pl

Zgłoszenie lub cofnięcie zgłoszenia zawieszenia dowodu osobistego dziecka lub innej osoby na stronie obywatel.gov.pl

 

Nazwa urzędu: Urząd Miejski w Suwałkach

Wydział Spraw Obywatelskich
Adres: ul. Adama Mickiewicza 1, 16-400 Suwałki
Telefon: 87 562 80 23, 87 562 80 21

Miejsce przyjmowania dokumentów:
parter, pokój nr 23

Godziny przyjmowania dokumentów:
Poniedziałek 08:00 - 15:30
Wtorek 07:30 - 15:00
Środa 07:30 - 15:00
Czwartek 07:30 - 15:00
Piątek 07:30 - 15:00
Sobota - nieczynne
Niedziela - nieczynne

 

Klauzula informacyjna w sprawach dot. dowodów osobistych

 

Udostępniający: Urząd Miejski w Suwałkach

Wytwarzający/odpowiadający: Prezydent Miasta Suwałk

Data wytworzenia: 2021-05-12

Wprowadzający: Karolina Rzatkowska

Data modyfikacji: 2024-01-10

Opublikował: Karolina Rzatkowska

Data publikacji: 2021-05-12