Zasady tworzenia aktów prawnych w Urzędzie Miejskim w Suwałkach

Podstawowe zasady opracowywania projektów aktów prawnych wydawanych przez Radę i Prezydenta Miasta zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym Urzędu Miejskiego w Suwałkach (Rozdział VI zarządzenia nr 6/02 Prezydenta Miasta Suwałk z dnia 4.12.2004 roku)

§ 33

    1. Przy opracowywaniu projektów aktów prawnych należy przestrzegać

      następujących zasad:

      1/ akt prawny nie może zawierać postanowień wykraczających poza granice

      upoważnienia ustawowego, a także wkraczać w sferę spraw

      zastrzeżonych do kompetencji innych organów,

      2/ układ aktu prawnego powinien być przejrzysty,

      3/ redakcja aktu prawnego powinna być jasna i zwięzła, a treść podana w

      formie imperatywnej,

      4/ dla oznaczenia jednakowych pojęć należy używać tych samych określeń,

      z uwzględnieniem terminologii przyjętej w obowiązującym

      ustawodawstwie,

      5/ język aktu prawnego powinien być powszechnie zrozumiały,

      odpowiadający zasadom poprawności i czystości języka polskiego oraz

      obowiązującej pisowni.

    2. Projekty uchwał Rady opracowują naczelnicy i kierownicy wydziałów,

      każdy w zakresie swojej właściwości rzeczowej, na polecenie Prezydenta

      lub z własnej inicjatywy, w przypadku gdy wynika to z przepisów lub

      faktycznych potrzeb wymagających uregulowania.

    3. Projekt aktu prawnego powinien być uzgodniony:

      1/ ze Skarbnikiem, jeżeli dotyczy zadań budżetowych lub ma spowodować

      inne skutki finansowe,

      2/ z Wydziałem Organizacyjnym, jeżeli dotyczy spraw organizacyjnych,

      3/ z jednostkami organizacyjnymi Miasta, jeżeli nakłada na te jednostki

      nowe zadania lub obowiązki.

    4. Niezależnie od uzgodnień, o których mowa w ust. 3 projekt aktu prawnego

      powinien być przekazany do zaopiniowania pod względem formalno-

      prawnym przez radcę prawnego najpóźniej na siedem dni przed terminem

      przedłożenia właściwemu organowi.

    5. Po dokonaniu niezbędnych uzgodnień i uzyskaniu opinii prawnej, projekty aktów prawnych należy przedkładać Prezydentowi za pośrednictwem Wydziału Organizacyjnego, wraz z wnioskiem zawierającym prawne i faktyczne uzasadnienie potrzeby podjęcia aktu prawnego.
    6. Uzasadnienie faktyczne projektu aktu prawnego powinno wskazywać okoliczności faktyczne sprawy tj. na czyj wniosek sprawa została wszczęta, jakie były dotychczasowe ustalenia oraz skutki finansowe projektowanego rozstrzygnięcia.

    § 34

      1. Prezydent w zakresie swoich kompetencji wydaje zarządzenia w sprawach:

        1/ związanych z wykonywaniem funkcji kierownika Urzędu,

        2/ przewidzianych w przepisach odrębnych.

      2. Prezydent wydaje akty prawne o innej nazwie, przewidziane przepisami odrębnymi.
      3. Do opracowywania aktów prawnych Prezydenta mają odpowiednio zastosowanie zasady dotyczące opracowania aktów prawnych zawarte w niniejszym rozdziale.

      Metryka strony

      Udostępniający: Adam Karczewski - Wydział Organizacyjny

      Wytwarzający/odpowiadający: Zenon Rytwiński

      Wprowadzający: Zenon Rytwiński

      Data wprowadzenia: 2008-06-16

      Data modyfikacji: 2008-06-16

      Opublikował: Zenon Rytwiński

      Data publikacji: 2008-06-16